Jak na maso bez masa: robi

Ráda si občas zajdu na oběd do místní vegetariánské jídelny, kde vaří skvělá zdravá jídla a ještě lepší polévky. Při poslední návštěvě jsem si dala robi maso s hráškovou omáčkou a rýží. Nezní to moc lákavě a často to tak ani nevypadá, ale věřte mi – je to opravdu výborné! 😀 Vždy tu najdu inspiraci do své kuchyně. A tak mě napadlo, že bych pro vás taky mohla nějaký recept s robi masem vytvořit.

Jsem zastáncem přirozených potravin bez průmyslové úpravy, ale lidé, kteří s rostlinnou stravou začínají a jsou zvyklí na hlavní jídlo ve stylu maso + příloha, by mohli ocenit recept s nějakou tou masovou náhražkou.

Robi maso

Seženete je v každé zdravé výživě ve formě

  • plátků
  • nudliček
  • namleté
  • nebo jako hotové jídlo (čína, karbanátky).

Úprava robi masa je rychlá pro všechny lenochy a jednoduchá pro ty, kterým to v kuchyni zatím moc nejde (pro oba typy mám dobrou zprávu – připravuji e-kuchařku s těmi nejlepšími recepty, které zvládne každý).

Úprava

Stačí je koupit, vytáhnout z pytlíku, okořenit a

  • smažit na pánvi jako řízek
  • uvařit guláš
  • péct v troubě na plátky nebo jako sekanou
  • grilovat
  • dusit jako španělský ptáček
  • použít za studena do salátů apod.

Jeho úprava je úplně stejná jako u masa ze zvířat. Našla jsem dokonce i recept na robi tlačenku.

Pozor – tepelná úprava je krátkodobá – ať nedopadnete jako já jednou, kdy se mi ugrilovalo na uhel. 🙂 Dobu úpravy přizpůsobte např. zelenině, se kterou robi maso vaříte.

Jeho chuť není nijak výrazná, doporučuji proto robi maso okořenit a naložit alespoň na den. Výhodou je, že když na ně v lednici zapomenete, nic se s ním nestane.

Složení

Neobsahuje sóju, cholesterol, konzervanty ani chemická barviva. Vyrábí se ze směsi rostlinných bílkovin, především pšeničných a rýžových – není vhodné pro celiaky.

Pečené robi maso se zeleninou na tymiánu a bramborovou kaší

DSC_0731

(3-4 porce)

  • Balíček robi masa (4 plátky)
  • oblíbené koření (já použila Vegoš – směs na vegetariánská jídla)
  • 2 stroužky česneku
  • olej
  • sůl a pepř
  • tymián, rozmarýn, bobkový list a pár kuliček nového koření
  • kořenová zelenina (2 mrkve, 1/2 celeru, 1 petržel)
  • 3/4 kg brambor
  • kmín

Plátky robi masa můžeme rozpůlit a naložíme je do směsi koření, rozmačkaného česneku, rozmarýnu, oleje a soli. Necháme v lednici marinovat alespoň 24 hodin.

Troubu předehřejeme na 180 stupňů. Naložené robi maso přendáme do zapékací nádoby a přidáme nakrájenou zeleninu, tymián, bobkový list a nové koření. Osolíme, opepříme, přilijeme hrnek vody a kapku oleje. Promícháme a pečeme na 180 stupňů tak dlouho, dokud zelenina nezměkne.

DSC_0730

Zatím si uděláme bramborovou kaši – okrájíme brambory a dáme vařit se solí a kmínem. Až jsou dostatečně měkké (můžou se rozpadat), vylijeme část vody, ale necháme dostatečné množství na vytvoření kaše – místo mléka. Nebo můžete použít horké rostlinné mléko místo kravského tak, jak jste zvyklí.

K tomuto receptu se hodí něco kyselého, můžeme podávat s kysaným zelím nebo kvašenou zeleninou.

Robi maso samozřejmě není jedinou náhražkou masa, existuje i seitan, tofu, tempeh, klaso, sojové maso atd. Možná jsou pro vás ty názvy tak trochu španělská vesnice, povíme si proto o nich něco víc v dalších článcích.

Monika Ševčíková
Vaření je mojí vášní a díky svým zkušenostem v oblasti rostlinné stravy ráda inspiruji, jak se zamilovat do přírodního jídla, dosáhnout zdravého těla a cítit se skvěle pomocí darů z přírody. Více si o mně můžete přečíst tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *