Sbohem, léto… Vítej, podzime!

Vždycky, když končí léto, s těžkým srdcem se s ním loučím. Miluju ho a vše, co k němu patří. S příchodem zimy se vždycky jakoby stáhnu do sebe (a taky pod peřinu 🙂 ), jsem jak rampouch a při představě, že se budu půl roku brodit blátem a sněhem, mi jde mráz po zádech.

Proto se snažím nasát poslední hřejivé sluneční paprsky při procházkách barevným lesem a doufám, že bude ještě aspoň pár dnů babího léta. No koukněte, jaká je to krása!

Letos byl skok z léta do podzimu brutální a myslím, že nejsem sama, kdo přešel do hibernace s horkým čajem pod dekou. 🙂

Termický vliv stravy

Jedním z faktorů ovlivňujících pocity tepla a chladu jsou také potraviny. Jejich schopnost působit na organismus svými termickými účinky na sobě pocítí úplně každý a děje se tak skrze sympatický a parasympatický systém autonomní nervové soustavy člověka.

Ochlazující pocity můžete cítit po vypití piva, osvěží vás třeba okurky nebo maliny, neutrálně působí např. většina luštěnin a zahřívajícím a horkým potravinám se věnuje celá tabulka níže.

Tyto schopnosti mají především ve své přirozené podobě a jsou ovlivňovány širokým spektrem okolností, mezi které patří např. kuchyňská úprava.

Zahřívající potraviny pro podzim a zimu:

tabulka-zahrivajicich-potravin

V chladném počasí vás tedy může zahřát pohanková kaše se skořicí a vlašskými ořechy, směs pečených batátů, mrkve a brambor na bylinkách s koprovým dipem, nákyp ze sladké rýže s meruňkami a kokosovým mlékem nebo amarant s dušenou zeleninou, posypaný jarní cibulkou a piniovými semínky.

pecena-zelenina

Nejvhodnější kuchyňskou úpravou pro toto období je delší vaření a pečení a většina z nás do svého jídelníčku přirozeně zařazuje obilné kaše, zeleninové polévky a různé dušené a pečené pokrmy.

Ráda bych vás inspirovala neobvyklým receptem, který si můžete připravit k snídani nebo svačině.

Podzimní dýňová kaše

dynova-kase

(1-2 porce)

  • 1 hrnek ovesných vloček
  • 1/2 menší dýně hokkaido
  • špetka skořice
  • javorový sirup
  • dýňová semínka

Dýni očistíme, rozpůlíme a vydlabeme. Jednu polovinu nakrájíme na kostky a uvaříme doměkka (asi 15 minut). Potom ji i s trochou vývaru rozmixujeme na hladký krém. Druhou polovinu dýně si můžeme schovat třeba na polévku.

dyne

Hrnek ovesných vloček zalijeme dvěma hrnky vody nebo rostlinného mléka, přidáme skořici a povaříme na kaši.

ovesna-kase

Do kaše zamícháme dýňový krém, polijeme javorovým sirupem, posypeme dýňovými semínky nebo oříšky a necháme si chutnat. 🙂

 

Monika Ševčíková
Vaření je mojí vášní a díky svým zkušenostem v oblasti rostlinné stravy ráda inspiruji, jak se zamilovat do přírodního jídla, dosáhnout zdravého těla a cítit se skvěle pomocí darů z přírody. Více si o mně můžete přečíst tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *